Biológiai óra és fogyás, Cirkadián ritmus fogyás


biológiai óra és fogyás

A cirkadián biológia emberi szervezetre gyakorolt egészséggel összefüggésbe hozható hatásait nem könnyű megérteni, ezért jelenleg csak ezen cikk tartalmának befogadásához szükséges ismeretek feltárására szorítkozunk. A cirkadián ritmus szabályozása Ha elmerülünk az agyban, azon belül is a hipotalamus területén, akkor rábukkanhatunk a szuprakiazmatikus magra SCN. Az SCN közel 20 idegsejttel rendelkezik, és ez a terület felel a cirkadián ritmus szabályozásáértez a központi óránk gyakorlatilag.

Jellegzetes karakterisztikája a belső biológiai óránknak, hogy a külső tényezőktől tartós sötétség, változó környezeti hőmérséklet… függetlenül is nagyjából állandó a működésének ritmusa.

Azért csak nagyjából, mert ha nincs olyan külső tényező, amihez igazodhatna, akkor a 24 órás ciklikusság lehet valamivel hosszabb vagy rövidebb.

Lehet, hogy érdemes áttenni az edzéseket, és leszokni a reggeli futásról? Egy új tanulmány azt állítja, megtalálta az ideális időpontot az edzéshez.

A Harvard kutatói a közelmúltban igazoltákhogy a kísérleti alanyok ritmusa beállítható 23,5 órás és 24,65 órás periódusra is mely utóbbi a Mars bolygó nappal-éjszaka ciklusának hosszával egyezik meg.

Az emberek átlagosan 25 óra 15 percesbelsőleg generált cirkadián ritmussal rendelkeznek, emiatt némi eltolódás tapasztalható a pontosan 24 órás időszámításhoz képest.

Nők Lapja Egészség

A csúcsok és hullámvölgyek eltérései az időméréshez használt óra és a belső óránk között egészségügyi kockázatokkal járnak hosszútávon, ezért szükségünk van valamire, ami segít összehangolni a kettőt.

A szem retinájában található speciális sejtek, a fényt érzékelő melanopszin pigmentek a szembe érkező fény érzékeléséért felelnek és a későbbiekre tekintettel érdemes megjegyezni, hogy a leghatékonyabban a kék fényt nyelik el.

Az SCN közvetlen kapcsolatban áll a retinával, így képes érzékelni a beérkező jeleket, ami segíti összehangolni a szervezetet a napfény ciklussal. A hétköznapok során is megtapasztalhatjuk a cirkadián ritmus felborulásának következményeit például akkor, amikor egyik időzónából a másikba utazunk jetlag jelenségvagy amikor valami miatt eltérünk a megszokott alvás-ébrenlét ritmusunktól.

biológiai óra és fogyás

Valójában nem muszáj kizárólag a fő biológiai óránkra bízni magunkat, mert léteznek a testünkben egyéb, a cirkadián ritmus szabályozásáért felelős ún.

Ez felveti annak a lehetőségét, hogy a perifériális órák irányíthatják az emésztés időzítését, a tápanyagok feldolgozását, a hormonokat, az étvágyat, és a fizikai aktivitást.

Top cikkek

Noha ezek a perifériális órák is a központi óra által vannak szabályozva elsősorban, tanulmányokkal bizonyították, hogy az SCN-ről leválasztott sejtek és szövetek folytatták a ritmikusság fenntartását. Ez azt jelenti, hogy ezek a perifériális órák helyi órákként működhetnek, és más ingerek is befolyásolhatják őket, mint ami az SCN-t.

Eszerint ezekben a szövetekben a fiziológiai folyamatok ritmikussága és időzítése teljesen független is lehet a központtól.

Cirkadián fáziskésések és a krono-zavarodottság A perifériális és a központi belső óránk összehangolásának eltérései lehetnek az egészségünkre káros hatással, amelyek okozói külső tényezők, és a szokásaink lehetnek elsősorban. Ezt a deszinkronizált állapotot nevezzük krono-zavarodottságnak.

Tény, hogy létezik a biológiai óra, és ketyeg is természetesen, olyat viszont ritkán hallunk, hogy a férfiaknak is szólna belül.

Mivel számos ismert betegség kockázatát erősítiezért kiemelten fontos az egészségünk fenntartása szempontjából, hogy képesek legyünk összehangolni a központi órát, a perifériális órákat, és fogyókúra tea Srí Lanka a külső tényezőket, amelyek befolyásolhatját a biológiai óráink működését.

A modern társadalomban sajnos számos olyan kívülről érkező inger van jelen, amely miatt elcsúszik az óráink összehangolása.

A fény, ami befolyásolja az SCN működését, képes gátolni a melatonin termelést is. Mivel a melatonin viszonylag gyorsan előállítható a szervezet által, ezért a nap folyamán kimutathatatlanul alacsony a szintje, míg éjszaka rengeteg áll a rendelkezésünkre. A DLMO kimutatható a nyálból és a vérből egyaránt, így ennek jelenléte a szervezetben egyértelművé teszi, mikor történik a fázisváltás a testünkön belül, tehát mikor kezdődik a biológiai éjszaka, illetve a DLMO eltűnésével egy időben elindul a biológiai nappal.

Jobban hizlal, hogy mikor eszünk, mint az, hogy mit Táfelspicc Ez azonban csak egyetlen tényező azok közül, ami számít. Egy új tanulmány szerint ugyanis az étkezések megfelelő ütemezése megoldás lehet az elhízás elleni küzdelemben. A kutatás rámutatott arrahogy ha közvetlenül alvás előtt vacsorázunk, összecsapjuk az étkezéseket vagy túl sokáig várunk két étkezés között, az egészséges táplálkozás rögtön kútba esik. Minden a testünk anyagcseréjétől függ, amelyet a cirkadián ritmus és a szervóra befolyásol.

Ha belegondolunk, milyen hatással vannak a fáziseltolódások a szervezetünkre, akkor arra juthatunk, hogy az egyik legnagyobb veszélynek az endokrin rendszerünk van kitéve, tehát az olyan belső elválasztású mirigyek, mint a pajzsmirigy, a mellékpajzsmirigy, a mellékvese, az agyalapi mirigy, a petefészek, a herék és a hasnyálmirigy. Frank Scheer laborjában történő tesztelés során kimutattákhogy ha valakinek fáziseltolódásos tünetei vannak, akkor biológiai óra és fogyás között szerepelhet a megemelkedett glükóz szint teljesen kizökkent ritmusú kortizol stressz-hormon szabályozás kimutathatóan alacsonyabb leptin szint ami alacsonyabb fizikai aktivitáshoz és megnövekedett késztetést eredményez az evésre csökkent hatékonyságú alvás.

Krono-étkezés: a táplálkozás hatásai De mégis hogyan tudjuk ezt a sok információt az étkezési szokásainkhoz igazítani? A krono-étkezés a kronobiológia és a táplálkozástan érdekházasságából született, ami egy oda-vissza működő kölcsönhatáson alapszik: Ahogy az étkezés hat a cirkadián ritmusra: a tápanyagfelvétel összehangolható a perifériális órákkal.

Ahogy a cirkadián ritmus hat az étkezésre anyagcserére : számos biológiai folyamat emésztés, anyagcsere, hormon kiválasztás… rendelkezik cirkadián ritmikussággal. Ahogy az étkezés hat a cirkadián ritmusra Az egyik lehetséges külső tényező, ami befolyásolhatja a perifériális órákataz a cink fogyás vélemények felvétel.

biológiai óra és fogyás

Biológiai óra és fogyás, hogy az étkezés nem váltja ki ugyanazt az ingert az SCN-nélmint a perifériális óráknál.

Ezzel indokolható, hogy az étkezésünk időpontjával és módjával befolyásolhatjuk a cirkadián ritmusunkat, így nem meglepő, hogy egy jól megválasztott étkezés-böjtölés stratégiával könnyedén összeszinkronizálhatjuk a fény-sötétség ciklust, tehát a belső, biológiai és a külső, természeti órát.