Design-tagadó design-irány: az Anti-design

Design-tagadó design-irány: az Anti-design

A személyiségfejlődés mérföldköve, ha valaki objektíven, mások hibáztatása nélkül képes kritikusan szemlélni önagát. Eljött ez a szint designerék háza táján is.


A anti-design definíciója:

Az anti-design elveti a modern mozgalom racionális megfontolásait, és individuális felhangokat kíván érvényesíteni a tervezésben.

Egyik első tudatos példája a szürrealizmus volt, amely hatott az 1940-es torinói barokk stílus racionalizmusellenes tervezőire, többek között Carlo Mollinóra (a borítón is az ő bútorát látjuk: Kandissi kanapé a Studio Alchimiának, 1978). Az anti-design az 1960-as évek végén vált jelentős anvatgárd tényezővé, amikor a radikális design mozgalmak jelentkeztek Olaszországban.

Carlo Molinno: Emeletes asztal

Ezek a csoportok, például a Archizoom, a Superstudio, az UFO, a Gruppo Strum és a 9999 azt vallották, hogy a modernizmusnak már semmi köze az avantgárdhoz, és többé nem kulturális hajtóerő, mivel a gazdasági érdekek üres reklámfogássá, marketingeszközzé silányították.

Az anti-design mozgalom, amely kritikusan szemléli a fejlett technológiát és a fogyasztói szemléletet, a “kitérés design-ját” népszerűsítette: provokatív terveivel, azt igyekszik bemutatni, hogy ha a racionalizmus túl messzire megy, abszurddá válik.

Fent a Superstudio futurisztikus épülettervei, lent az Archizoom No-Stop City-jének makettje. Mindkettő szinte a semmiből teremet tereket s a végtelenbe tágítja a tér- és idő élményét. Olyan utópiát fogalmaznak meg, melyben bárki, bárhol, bármikor bármi lehet, bármit megélhet, bármire képes lehet, bármilyen szerepet kipróbálhat, akár egy időben többet is.

1974-ben hivatalosan megalakult a Global Tools nevű építészet- és design ellenes iskola; céljuk az egyszerű, nem ipari technikák felkutatása volt, így kívánták támogatni az egyéni kreativitást. A Global Tools egy év múlva feloszlott, és ezzel lezárult az anti-design első, 1970-es évekbeli korszaka.

Akkoriban a mozgalomhoz tartozó számos művész, például Alessandro Mendini és Ugo La Pietra is úgy látta, hogy a radikális design-ellenességnek nincs jövője. De három év sem telt el, és az anti-design keresztes háborúját folytatták mások: a Studio Alchimia köre, amely elutasította az 1970-es évek közepének konzervativizmusát, és vissza akarta vezetni a design-t a spontaneitás, a kreativitás területére, s ezáltal új tartalmakkal kívánta telíteni.

A Studio Alchimia a design funkcionális megfontolásait politikai felhangokkal és a tömegkultúra területéről vett ironikus idézetekkel, valamint régi stílusokra tett ravasz utalásokkal helyettesítette.

“Ma arra van szükség, hogy távoli, mérhetetlenül távoli tárgyak kerüljenek az emberek közé és a világba, jelezve, hogy minket a gondolat mágiája érdekel, akár a jelzőbóják a modernség viharos tengerén. Paradox, egyedülálló, elszigetelt, teljes és öntörvényű tárgyak”

– hirdették.

Az 1980-as évek elején, amikor Olaszországban megjelent a Memphis és megszólaltak a modernizmus amerikai kritikusai, például Charles Jencks, aki

“nem tiszta, hanem hibrid elemeket” követelt, “zavaros vitalitást az átlátható egység helyett”

(M. Collins & A. Papadakis: Posztmodern-Design, London 1989. 49. oldal)

ebben az időszakban tehát

az öncélú díszítést felszabadító anti-design felismerhető nemzetközi stílussá fejlődött: a posztmodernné.

A gazdasági fellendülés idején, az 1980-as években az anti-design betört a formatervezés főáramlatába, és számos fogyasztó minden más megfontolás elé helyezte a designer kézjegyét.

A ma olyan divatos kézműves irányvonalat lényegében a posztmodernt elindító anti-design fedezte fel újra. Vagyis a hagyományokat egy látszólag minden korábbi tradíciót felrúgó irányzat rehabilitálta, s eközben a tömeg-gyártott bútoroknak valahogy mégis sikerült meghódítaniuk a világot – ez érdekes ellentmondás, nem? 🙂 Talán azért alakult így, mert a design-törekvések és a fogyasztói igények illetve lehetőségek időben nem mindig esnek egybe.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error

Tetszik az oldal? Oszd meg másokkal is! :)