Ismeretlen ismerős: az AVANTGÁRD stílus

Ismeretlen ismerős: az AVANTGÁRD stílus

Mi a közös Breuer Marcell avantgárd formatervező és Marcel Proust, Az eltűnt idő nyomában című regény írója közt? Nem, nem a nevük! Hanem az avantgárd design!

A francia “avant-garde” kifejezés (jelntése: élcsapat) olyan építészekre, formatervezőkre, képzőművészekre, írókra és zenészekre utal, akik újító technikai megoldási és elgondolásai előtte járnak a közismert vagy elfogadott elképzeléseknek.

Broesis / Pixabay

Az avant-garde design termékei rend szerint csak az előállított tárgyak kis hányadát tették ki, mégis óriási hatással voltak a design fejlődésére. Ezeket a munkákat eredetileg általában a fogyasztók szűk körének szánták, de hatásuk messze túlnyúlt ezen a körön, mert a média érdeklődésének kereszttüzében álltak. Az egyik leghíresebb avantgárd design-tárgy például a Proust fotel, Alessandro Mendini alkotása, mely egy barokk formát modern pointillista felülettel kombinálva a 20. század ikonikus darabja lett.

Mindig is szerettem volna egy Proust fotelt! Vagány, fenséges, eredeti – több, mint egy bútor vagy design-tárgy: egy valóságos műalkotás! A forma és a díszítés szokatlan kombinációja az idő relativitását, a múlt és a jövő tökéletes összhangját ragadja meg, így utal Marcel Proust: Az eltűnt idő nyomában című regényére.

A 20. század nagy részében az avantgárd tervezők kiszorultak az ipari tervezés fősodrából. Munkáikat kevesen méltányolták, és néha hosszú éveket vett igénybe, míg a közízlés és szemléletmód utolérte őket. Marcel Breuernek az 1920-as évek végén és az 1930-as évek elején készült úttörő acélcső bútorai például a maguk korában koránt sem voltak olyan népszerűek, mint az 1960-as és 70-es években.

A magyar származású tervező neve a Bauhaus kapcsán is gyakran felmerül. Szinte súlytalan bútoraival a “lebegés” élményét kívánta nyújtani. A kortárs tervezők ma is sokat merítenek munkáiból: a ma oly népszerű minimál stílusú enteriőrökben remekül fest egy ilyen, csaknem 100 éve – korát jócskán megelőzve – készült, eredeti darab.

Az avantgárd természetéből adódóan előtte jár a divatnak, és nyomában stílus irányzatok jönnek létre. A háború utáni organikus desig például hatott az 1950-es évek biomorfizmusára. Az avantgárd munkák gyakran kapják az “új” jelzőt – New Art (Új Művészet), art nouveu, New Wave (Új Hullám) – jövőbe mutató jellegük hangsúlyozására, és joggal mondhatjuk, hogy a 20. századi design jelentősebb elméleti és gyakorlati újításai az avantgárd tehetség és látomás közvetlen következményei.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error

Tetszik az oldal? Oszd meg másokkal is! :)