Karácsony a bécsi szecesszió jegyében!

Karácsony a bécsi szecesszió jegyében!

Ha karácsony, akkor Bécs, és ha Bécs, akkor szecesszió! Minden kedves olvasómnak áldott, békés karácsonyt és boldog új évet kívánok! Jövő évi téma: a felújítás!

Lassan vége az évnek, és máris kezdődik 2020! A mai cikk a design-történet záró epizódja. Jövőre folytatódik nálunk a felújítás, így az új cikksorozat erről szól majd. Olyan izgalmas és sokakat foglalkoztató témák lesznek, mint kazáncsere, kéménybélelés, burkolás, gipszkartonozás, festés és mázolás, zárjavítás, kerítésépítés, kertrendezés… meg amit csak el tudtok képzelni!

Tartsatok velem jövőre is! 😉

Most pedig lássuk, mi fán terem a szecesszió!

1897-ben a festő Gustav Kilmt, Carl Moll és Joseph Engelhart, valamint az építész Joseph Maria Olbrich, Kolman Moser és Joseph Hofmann megalapította a konzervatív Künstlerhaus akadémikus hagyományaival szembehelyezkedő csoportot, a Vereinigung bildender Künstler Österreichs-Secessiont, vagyis az Osztrák Képzőművészek Szövetségét.

A Secession épülete

1897-ben Olbrich megtervezte szecessziós épületét, a hatalmas, babérlevelekből összeállított, aranyozott kupola császárvárosához illő motívumával. Az 1898-ban befejezett, Karlsplatzon álló épület lett a csoport állandó kiállítási csarnoka. Moser tervei alapján készült színes üvegtábláival és belső tereivel, bejárata fölött Ludwig Hevesi műkritikustól származó felirattal:

“Der Zeit ihre Kunst, der Kunst ihre Freiheit”
A kornak saját művészetet, a művészetnek szabadságot

megtestesítette az addigra már Európa negyedik legnagyobb városává nőtt, századvégi Bécs szellemét. Bár a Secession a csoport első kiállítására nem készült el, s azt így a bécsi Kertészeti Csarnokban rendezték meg, a második tárlatnak és a későbbi bemutatóknak már Olbrich épülete volt a színhelye.

Ügyük további népszerűsítésére 1898-tól saját lapot is indítottak Ver Sacrum (Szent forrás) címmel. Bár korai munkáik még lényegében az art nouveau jegyeit hordozták, az 1900-ban megrendezett, teljes egészében a díszítőművészetnek szentelt, korszakos jelentőségű VIII. Wiener Secession kiállítás után – melyen Charles Rennie Mackintosh, Charkes Robert Ashbee és Henry van de Velde inspiráció is szerepeltek – egyre szögletesebb formákat alkalmaztak terveikben.

Joseph Hoffman purkensdorfi szanatóriumának (1904-1906) rigorózus geometriája, mely Koloman Mosernek az épülethez tervezett fekete-fehér, kocka formájú karosszékein is tükröződik, az 1900 utáni szecessziós stílus kiváló példája, és előre vetíti a modern mozgalom geometriai absztrakcióját.

Charles Ashebee Guild of Handicraftja nyomán Hoffmann és Moser, valamint Fritz Waerndorfer bankár 1903-ban megalapította a Wiener Werkstadtet, a Bécsi Secession “Új művészetének” kivitelezésére és forgalmazására. Ám a csoporton belül egyre nőtt a feszültség, és mikor 1905-ben a festőt, Carl Mollt, a szervezet más tagjai megtámadták, Klimt és a követői – akiket “díszítők” néven ismertek – Hofmann-nal együtt kiváltak a csoportból.

A Secession azonban tovább működött, 1920-ig Frans Messner elnöksége alatt. Bár rendszerint az art nouveu-val rokonítják, a bécsi szecesszió alkotóira jobban hatott a klasszicizmus, mint a kontinens többi haladó művészcsoportjára, és munkáik geometrikus formanyelve fontos szerepet játszott a modern formatervezés kialakulásában.

A nagyobb méretért kattints a képre!

Ne feledd: jövőre FELÚJÍTÁS! Nem akarsz lemaradni? Akkor kövess a Facebookon vagy más közösségi oldalon – ikonok / linkek jobbra fent!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error

Tetszik az oldal? Oszd meg másokkal is! :)