Kétszeresen kódolt desing-üzenet: Memphis

Kétszeresen kódolt desing-üzenet: Memphis

Vibráló elevenség, excentrikusság, díszítményesség, a “kultúranélküliség” ünnepe színes laminátok formájában: így gúnyolta ki a Memphis a jó design önteltségét!

A Memphis azzal a céllal alakult 1981-ben Milánóban, hogy új életet öntsön a radikális design mozgalomba, mely az anti-desinhoz hasonló, de annál elméletibb, átpolitizáltabb, kísérletezőbb irányzat volt, és utópisztikus javaslatokkal illetve elképzelésekkel akarta módosítani a modernizmusról kialakult általános képet.

Az 1970-es évek végén az olasz avantgárd tervezők, pl. Ettore Sottsass, Andrea Branzi, Alessandro Mendini és A Studio Alchimia többi tagja alternatív művészi és intellektuális módszerekkel kísérleteztek. Sottsass úgy érezte, korlátozza alkotói szabadságát, hogy a Studio Alchimia működését Mendini “re-design” és “banális és design” programjához kell igazítania, és végül kivált a csoportból. 1980. december 11-én meghívott otthonába egy formatervezőkből álló társaságot, köztük Barbara Radicét, Michele De Lucchit, Marco Zaninit, Aldo Cibicet, Matteo Thunt és Martine Bedint, hogy megvitassák egy új, kreatív tervezői szemlélet szükségességét.

Elhatározták, hogy formatervezői munkaközösséget hoznak létre, melyet még aznap Memphis névre kereszteltek, az este folyamán többször is lejátszott Stuck inside of Mobile with the Memphis Blues Again című Bob Dylan-szám alapján. A név egyúttal a kultúra ősi egyiptomi fővárosára is utalt, valamint Elvis Presley szülőhelyére Tennessee-ben, így “kétszeresen kódolt” üzenetet hordozott.

A csoport, amelyhez közben csatlakozott Nathalie du Pasquer és George Sowden is, 1981 februárjában ismét összejött; tagjai addigra 100-nál több merész, színes tervet készítettek. Munkáik, melyeket futurista témák vagy régi díszítő stílusok ihlettek – pl. az art deco és az 1950-es évek giccses tárgyai – nemzetközi méretekben gúnyolták ki a jó design önteltségét.

A jó design kritériumai: tartósság, egységesség, teljesség, szükségszerűség és szépség.

A tervezők lázas tevékenységbe fogtak: felkutatták az asztalos- és kerámiaműhelyeket, amelyek hajlandók voltak nagyobb tételben előállítani terveiket; meggyőzték az Abetet, hogy a pop-art, op-art és elektronikus képszerkesztés ihlette különleges, vibráló mintákkal nyomott laminátokat gyártson; megtervezték és kivitelezték a reklámanyagaikat stb.

Később az Artemide igazgatója, Ernesto Gismondi lett a Memphis elnöke, és 1981. szeptember 18-án a milánói Arc ’74 bemutatóteremben kiállíts nyílt a csoport munkáiból. A bútorok, világítótestek, órák és kerámiatárgyak nemzetközi alkotógárdájának tervezői közt volt többek között Hans Hollein, Shiro Kuramata, Peter Shire, Javier Mariscal, Massonori Umeda és Michael Graves. Tevékenységük nagy feltűnést keltett, főleg nyílt anti-design programjuk jóvoltából, melynek népszerűsítésére még abban az évben kiadták a Memphis, The New International Style című könyvet.

A csoport 82-es terveinek kivitelezője, az Artemide munkáikat a cég milánói bemutatótermében, a Corso Europán állította ki. Barbara Radice, aki 1981-től 1988-ig a Memphis művészeti igazgatója volt, kiállításokat szervezett Londolban, Chicagóban, Düsseldorfban, Edinburghban, Genfben, Hannoverben, Jeruzsálemben, Los Angelesben, Montreálban, New Yorkban, Párizsban, Stockholmban és Tokióban.

Számos monumentális tervüket valósították meg színes műanyag laminátokból, melyeket saját bevallásuk szerint éppen “kultúra nélküliségük” miatt kedveltek. Termékeik vibráló elevensége, excentrikussága és díszítményessége a modernizmus ismeretéből és határozott elutasításából nőtt ki.

Heterogén témáikkal és történeti stílusokat idéző homályos utalásaikkal megteremtették a design új, posztmodern stílusát. Soha nem tagadták, hogy a Memphis csak “szeszély”, mulandó hóbort, és 1988-ban, amikor veszített népszerűségéből, Sottssas azonnal feloszlatta. Bár a csoport rövid életű volt, fiatalos elevenségével és humorával döntő szerepet játszott a posztmodern nemzetközi elterjesztésében.

Még több érdekesség és sok-sok elképesztő design-tárgy az alábbi videóban: Memphis-ikonok David Bowie magángyűjteményéből!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

error

Tetszik az oldal? Oszd meg másokkal is! :)